Inlaatkleppen reinigen bij direct ingespoten benzinemotoren

Benzine injectie door de tijd

In de loop van de jaren is er een hoop veranderd bij de benzine motoren. Waar het is begonnen met een carburateur om lucht en brandstof te mengen voor het de cilinders in gaat, ging het over naar elektronische injectie. De mono-point, met één injector voor alle cilinders. En de multi-point, waarbij elke cilinder is voorzien van zijn eigen injector. Hierbij word de benzine in het inlaatspruitstuk gemengd met de lucht voor het de cilinder in gaat. Het bijkomend voordeel is dat je de inlaatkleppen voortdurend schoonspoelt met de ingespoten benzine. De laatste jaren zien we, in combinatie met de toenemende hoeveelheid turbo motoren, dat steeds vaker de benzine direct in de cilinder wordt ingespoten. Dit gebeurd onder hoge druk.

Het voordeel hiervan is:

  • Preciezere hoeveelheid benzine per inspuiting(zuiniger)
  • Meer volledige verbranding door fijnere verneveling brandstof
  • Lagere CO2 uitstoot

Directe injectie en vervuilde inlaatkleppen

De directe injectie biedt een hoop mogelijkheden in het najagen van de steeds zuinigere benzine motor. Waar voorheen een 2.0 liter werd gebruikt, kan men tegenwoordig het zelfde vermogen halen uit een 1.2 liter motor. Al bij lage toerentallen kan er een groot genoeg koppel worden gecreëerd om een fijne motor te hebben. In combinatie met “het nieuwe rijden” is het erg zuinig. Het resultaat van deze combinatie is helaas dat inlaatkleppen regelmatig vervuilen.
Dit is vooral te merken aan:

  • Inhouden van de motor
  • Hoger brandstofverbruik
  • Stotteren tijdens het rijden
  • Branden van het motormanagement lampje

Deze vervuiling ontstaat door terugstromende uitlaatgassen in het inlaat kanaal. Dit om de cilinders beter te kunnen vullen zonder overmatig brandstof in te hoeven spuiten. Omdat de brandstof direct in de cilinder ingespoten wordt, reinigt deze de kleppen niet. Zoals dat bij de mono- en multi-point injectie wel gebeurd. Het nieuwe rijden en het karakter van de motor nodigt uit om zo zuinig mogelijk te rijden. Hierdoor zijn de uitlaatgassen vaak ook niet warm genoeg om de vervuiling van de kleppen te branden. In de loop van de tijd bouwt dit op tot een dikke laag kool op de kleppen. Dit belemmerd de luchtstroom die de cilinder in gaat. Kleppen sluiten onvoldoende af, of kunnen niet volledig meer open. Waardoor de motor niet efficiënt zijn werk kan doen.

Tijd om te reinigen?

Mocht u een van deze problemen ondervinden is het verstandig om te laten controleren of het veroorzaakt wordt door vervuilde inlaatkleppen. In meeste gevallen is dit in een proefrit goed vast te stellen. Mocht dit niet voldoende zijn zullen wij het visueel controleren. Eenmaal geconcludeerd dat het om vervuilde inlaatkleppen gaat zullen wij altijd adviseren deze te laten reinigen. Dit om meer problemen te voorkomen. En de motor weer optimaal zijn werk te kunnen laten doen.

Het reinigen

Voor het reinigen maken wij gebruik van RAPID Carbon Cleaner. Dit is een reiniging op basis van vloeistof. Hiermee kunnen wij kosten efficient, maar zeer grondig reinigen. Voor optimaal resultaat. RAPID verzorgt al jaren professionele additieven en vloeistoffen om uw auto in optimale condities te houden. Door hun ervaring in de praktijk en technische ondersteuning zijn ze op de hoogte van de meest complexe problemen van de moderne motoren.

Bij het reinigen wordt het inlaatspruitstuk gedemonteerd en de kleppen geïnspecteerd. Hierna begint het reinigen. Na het reinigen verversen wij de olie en vervangen het olie filter. Ook zullen een additief aan de brandstof toevoegen om het brandstofsysteem schoon te houden en kans op toekomstige problemen te verkleinen.

Scroll naar top