Vervangen Distributieriem 1.2 PureTech 110pk&130pk

Wat is een distributieriem?

De distributieriem is een essentieel onderdeel van de motor. De distributieriem coördineert diverse kleppen en assen binnen de motor van uw auto. Zonder deze distributie of samenwerking kan de motor zijn werk helemaal niet meer doen.

De distributieriem draait op hetzelfde toerental als de motor, en staat bloot aan enorme krachten. Deze is dan ook gemaakt van immens duurzaam kunststof versterkt met glasvezel; en gecoat met teflon.

Een defect aan de distributieriem kan tot serieuze schade in de motor van uw auto leiden. Op het moment dat deze bijv. scheurt of knapt stopt de motor ineens met draaien, met alle gevolgen van dien. En de riem zelf blijft ook niet op zijn plek zitten als hij losschiet.

Het is dus ontzettend belangrijk dat de distributieriem in goede conditie is, en blijft. Daarom vervangen wij periodiek of om een bepaalde afstand de distributieriem.

Voor de 1.2 PureTech was dit 175.000km of 10 Jaar. Helaas bleek in de praktijk dat dit niet altijd op tijd is.
Om deze reden is deze interval teruggeschroefd naar 100.000km of 6 jaar.

Een greep uit de problemen

De riemen verouderen sneller dan verwacht. Dit uit zich bij sommige gevallen in droogtescheuren op de riem. Hierdoor wordt de riem zwakker en wordt de kans op breken van de riem aanzienlijk groter. Van sommige riemen komt zelfs wat gruis los. Deze wordt netjes door de oliezeef opgevangen zodat het de kanalen in de motor niet verstopt. Echter als dit te veel wordt kan het de vrije doorstroming naar de oliepomp belemmeren. Er kan dan niet genoeg olie door de motor gepompt worden.

Ons advies

Om problemen te voorkomen is het altijd verstandig om tijdig het onderhoud uit te laten voeren. Olie en met name het type olie is nog nooit zo belangrijk geweest dan bij de huidige generatie motoren. Zo adviseren wij minimaal eens per jaar een oliewissel uit te voeren. Mocht u meer dan 20.000km per jaar rijden dan mag hij iets vaker langs de garage voor nieuwe olie.

Bij ons wordt bij elk onderhoud de riem opgemeten en visueel gecontroleerd. Ook worden storingen met originele uitlees apparatuur uitgelezen. Als een defect aan de riem wordt geconstateerd zullen wij dit melden en adviseren de riem te vervangen. Ook als de auto 100.000km heeft gereden of zijn 6e levensjaar heeft bereikt moet de riem vervangen worden.

Hoe werkt het vervangen

De distributieriem van de 1.2 PureTech motoren zijn net wat anders dan de generieke distributie riemen. Door de directe injectie van de 1.2 THP motoren is enige demontage werk vereist voor men bij de riem kan komen. Daarbij zal de timing met speciaal gereedschap veiliggesteld moeten worden. Een specialistisch klusje waarin wij ons in hebben gespecialiseerd! Hierbij vervangen we altijd alle keerringen en pakkingen die los zijn geweest mee!

Wij maken hierbij altijd gebruik van originele documentatie, onderdelen en gereedschap.

Scroll naar top